Je inboedel verschepen

Als je gaat emigreren moet je jezelf de vraag stellen of je alles mee gaat nemen, of dat je je spullen verkoopt en in je nieuwe thuis land alles nieuw gaat kopen. In dit artikel leg ik uit hoe zo’n verhuizing in zijn werk gaat.

Wij hebben er niet zo lang over na hoeven denken om onze inboedel mee te nemen. We hadden net 2 jaar geleden alles nieuw gekocht, en wilden dus graag alles meenemen.

Een paar maanden voordat je gaat ga je al wat rond kijken op internet en offertes opvragen. Je schrikt je rot van de prijzen, en vraagt er nog maar wat op. Uiteindelijk kom je overeen met een bedrijf en spreekt de prijs af waarvoor zij jouw spullen gaan verschepen. Let hierbij ook goed op wat allemaal inclusief is. Wil je zelf inpakken of wil je het laten doen. Dit is nogal een verschil in de prijs, maar het is ook wel makkelijk als je het niet zelf hoeft te doen. Wij hebben ervoor gekozen om het servies en alle meubels te laten inpakken. Alle overige dingen – zoals kleding, decoratie, potjes, pannetjes enz. – hebben we zelf ingepakt.

inboedel-verhuizen-curacao

Een paar weken voordat je spullen opgehaald worden, wordt er een datum gepland waarop ze je spullen komen inpakken en ophalen. En ook wordt er gezorgd dat er dozen bij jou thuis komen, zodat je zelf al aan de slag kan met de spullen die je zelf in gaat pakken.

Wanneer begin je met dozen inpakken?

Dit vond ik een lastige. Ene kant wil ik je aanraden om zo snel mogelijk te beginnen met alles in te pakken. Dan heb je het maar gehad. En vlak voordat je gaat wil je natuurlijk nog veel met vrienden en familie afspreken in plaats van tussen de dozen te staan. Maar er zit wel een nadeel aan. Alles wat ingepakt is kan je niet meer gebruiken.

Verkijk je in ieder geval niet op het inpakken. Ik was er veel meer tijd aan kwijt dan ik vooraf dacht. Bij alles moet je nadenken of je het wel of niet mee gaat nemen. Dan kom je weer een vriendenboekje van vroeger tegen die je van begin tot eind helemaal door moet lezen. En dan komt je weer iets grappigs tegen wat je even aan iedereen moet showen. En waarschijnlijk heb je stiekem ook veel meer spullen dan je denkt.

Ik ben zo’n week of 4 van te voren begonnen met alles wat ik niet perse nodig heb in het dagelijkse leven. Zoals alle decoratie en kerst dingetjes. Het is wel even een paar weken kaal in je huis, maar dat is voor een goed doel. Daarna de kleding. Je houdt apart wat in de koffer mee moet, en de rest kan je ook al inpakken. En dan kom je op een gegeven moment toch aan dat moment dat ook de spullen ingepakt moeten worden die je toch nog nodig hebt. probeer de laatste dagen ergens anders te eten, of leen pannen van iemand. servies en bestek kan je gewoon van plastic gebruiken. En zo af en toe zal het best rottig zijn als bijna alles al zit ingepakt, terwijl je nog wel in je huis woont. Maar dan denk je gewoon even aan dushi Korsou, en dan weet je waar het allemaal voor is.

De paklijst.

Terwijl je alles inpakt hou je ook een paklijst bij. Écht doe dit meteen, en denk niet van ‘oooh dat vul ik achteraf wel even in’. Je schrijft gewoon op wat je in elke doos stopt, en nummert dan de dozen. Ook alle losse dingen – zoals een bed of bankstel – schrijf je op. Schrijf ook van alles de waarde op. Die paklijst moet niet alleen voor de douane, maar is ook nog eens verdomd handig als je spullen eenmaal zijn aangekomen in je nieuwe huis. Dan weet je precies wat in welke doos zit, en hoef je niet 20 dozen open te trekken als je je beddengoed zoekt.

inboedel verschepen naar curacao - carib intertrans.

Dan is daar de dag dat je meubels ingepakt worden.

De mensen van het bedrijf dat je inboedel gaat verschepen komen langs met een paar man, en die mannen doen in een dagje meer dan wat jij in 4 weken hebt gedaan. Eerst loop je samen een rondje door het huis om aan te wijzen wat allemaal mee moet, en daarna gaan ze alles inpakken. Heel mijn servies wordt ingepakt. Mijn glazen worden omwikkeld met 100 laagjes bubbeltjes plastic. Oké ik overdrijf een beetje, maar ik was niet verbaasd dat er niets kapot was toen alles aankwam haha. Ons bed wordt afgebroken en scheepswaardig ingepakt. Alle meubels werden ingepakt en alles werd alvast naar beneden getild. Nog een laatste rondje door het huis om te kijken of echt alles ingepakt is wat mee moet.  En ’s avonds, als alle mannen weer naar huis zijn, dan voelt het echt heel raar om nog in je eigen huis te zijn. Heel de woonkamer staat vol met dozen en ingepakte meubels. Eigenlijk voelt het dan al niet meer als thuis.

inboedel verschepen naar curacao - carib intertrans.

De dag erna komt dan de container langs.

En dan is daar die dag dat al je spullen opgehaald worden. Dezelfde mannen als de dag ervoor komen weer terug, en niet veel later komt ook de container aan bij ons huis. Ik schrok wel een beetje toen ik de container zag. Moeten al mijn spullen daar in passen? Ja dus. We hadden zelfs nog best wat ruimte over. In minder dan 2 uur zaten al onze spullen in die container. Dat is nog een heel gepuzzel, gelukkig hoefde ik dat niet zelf te doen.

En dan is het tijd om afscheid te nemen van je spullen. De eerst volgende keer dat je ze ziet is pas in je nieuwe huis.

inboedel verhuizen naar curacao

Wat te regelen in Curaçao.

Zodra je spullen aangekomen zijn in de haven van Curaçao worden ze niet meteen bij je thuis gebracht. Was het maar zo’n feest. Als je nog geen sedula hebt dan moet je eerst nog borg betalen. Dan moet de douane de container vrij geven. Ze geven elke container een kleur. Groen, oranje of rood. Groen wil zeggen dat die niet gecontroleerd hoeft te worden. Bij oranje controleren ze soms. En bij rood moeten ze altijd controleren. 3 x raden welke kleur de onze had. Misschien had ik die 1000 pillen xtc niet op de paklijst moeten zetten. Grapje jongens, grapje. Maar als je container dus rood heeft komt er iemand van de douane mee als de container gelost wordt. Deze controleert dan of  het klopt met de paklijst wat er in de container zit. Het kan ook zomaar zijn dat de douane dan net geen tijd heeft, en dat de container dan 2 dagen voor je huis staat, maar je er nog niet in mag. Heel frustrerend.

Eindelijk je spullen weer terug.

Het heeft dan even geduurd, maar dan zijn daar eindelijk je spullen. Wij hadden er voor gekozen om hier in Curaçao ook uit te laten laden. Dit omdat we maar met zijn 2tjes zijn en we vooraf niet wisten of we al mensen zouden kennen die zouden kunnen helpen. Super handig zo. Ik hoefde alleen maar aan te wijzen waar alles moest staan, en een paar sterke mannen zetten alle op z’n plek. We hebben hier wel alles zelf uitgepakt.

inboedel verschepen naar curacao - carib intertrans.

En dat uitpakken is zo leuk. Als je al die weken zonder je eigen spullen hebt moeten doen, is het echt een geschenk om weer in je eigen bed te kunnen slapen. Om je eigen huis in te richten. Koken in je eigen pannen. Om je servies uit te pakken en de keuken kastjes in te delen. En wat natuurlijk ook heel fijn was, was dat er werkelijk niets kapot was. Gewoon alles heeft die zeetocht overleefd.

Hoe lang duurt het van huis tot huis.

Dat is moeilijk om precies te zeggen vooraf. Je hebt een snelle en een slome boot. De snelle is duurder, dus wij kozen voor de slome. Deze deed er 12 dagen over van haven Rotterdam tot aan de haven in Willemstad. Dan komen ze enkele dagen voordat de boot gaat de spullen bij je thuis ophalen. En hoe lang het dan nog in Curaçao duurt is weinig van te zeggen, want dat ligt aan de douane. Meestal is dat 1 tot 3 weken.

Onze ervaring met Carib Intertrans.

Wij hebben onze inboedel laten verschepen door Carib Intertrans. Dit omdat zij de beste prijs gaven voor wat wij wilden, en ik goede ervaringen van andere mensen gelezen had. Mijn ervaring met hun is ook goed. De service is top. Er werd altijd snel terug gemaild op al mijn vragen en er werken allemaal vriendelijke mensen. De verhuizing zelf is ook goed gegaan. Ik had het al wel verwacht toen ik zag hoe ze alles ingepakt hadden, maar alles is dus heel aangekomen.

 

Ga jij ook binnenkort verhuizen naar Curaçao, of een ander land in de Cariben? Dan kan ik je Carib Intertrans zeker aanbevelen.

Vraag hier een vrijblijvende offerte op:

 

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht

 

Follow

Diana

Laat een reactie achter bij Rosanne Reactie annuleren

6 reacties op “Je inboedel verschepen

  1. Maartje

    Ik ben ook vlak na mijn studententijd verhuisd, dus heb bijna alles aan de kringloop gegeven. Hier in Turkije hebben we vervolgens alles opnieuw gekocht. In jouw geval vraag ik me af: was het goedkoper geweest om alles nieuw te kopen op Curaçao? Of ben je nu juist voordeliger uit?

    Reply
  2. Rosanne

    Ik heb mij dit dus altijd al afgevraagd! Super handig om te lezen!
    Vrienden van ons zijn geëmigreerd naar Australië en dat het een gedoe was kunnen zij zeker beamen.
    Mijn zus zit sinds 2 weken voor 5 maanden in Moskou, Rusland maar die kon relaxed met een koffer van 23 kilo op pad. Een stuk chiller!

    Reply
  3. Karen

    Ik moest erg lachen om de slome boot! Wat fijn dat je al je spulletjes weer hebt! Laat het settelen maar beginnen.
    BTW jouw bloglovin’ werkt niet 🙁

    Reply
  4. Mariska

    Pfoe hee. Ik ben student met weinig bezittingen dus zou aan een paar koffers genoeg hebben en de rest gewoon verpatsen. Maar kan me voorstellen dat je wel je spullen mee wilt verhuizen als je het allemaal nieuw hebt en er veel waarde aan hecht! Verhuizen naar het buitenland brengt sowieso echt veel gedoe met zich mee. Maar het lijkt het me zeker waard!

    Reply
    1. Diana Post author

      Ja als je niet zoveel hebt is het een stuk makkelijker om met alleen koffers te gaan. Maar ik moet toch zeggen dat ik heel erg blij ben dat ik mijn spullen meegenomen heb. mijn huis voelt nu meteen als thuis doordat ik al mijn eigen spullen heb. Ik denk dat ik dat niet zo snel gehad had als ik alles nieuw gekocht had, of in een gemeubileerde woning was gaan wonen.

      En verhuizen is idd best wel een gedoe ja, maar het is het echt zo ontzettend waard haha. Heb alleen maar spijt dat ik dit niet eerder gedaan heb.

      Reply