Smoothie party!

Smoothies zijn er in allerlei soorten en maten. Gezond en ongezond. Ik kies zelf altijd voor gezonde varianten. Veel fruit is van zichzelf al zoet genoeg, dus suiker toevoegen hoeft dan niet meer.

Vooral banaan vind ik een goede zoetmaker. Kies dan wel voor een vrij rijpe banaan. Vooral zo’n zwarte, die eigenlijk niet meer lekker is om zo op te eten, is perfect voor een smoothie.

Andere fruitsoorten die zorgen dat je smoothie lekker zoet wordt zijn ananas, zoete meloen (helaas weet je pas of de meloen echt zoet is als je hem geproefd hebt) en mango. En vast nog wel een hele hoop meer. Maar dit zijn mijn favorieten.

Fruitsoorten die ik ook regelmatig in een smoothie gooi zijn aardbeien, frambozen en alle soorten besjes.

Dan heb je nog wat vocht nodig om de smoothie drinkbaar te maken. je kan hier (noten, rijste, soja, kokos) melk, kokos water of gewoon water voor gebruiken. Vaak gebruiken mensen sinaasappelsap, of ander sapje. Ook lekker, maar als je het gezond wil houden, kies je beter voor melk of water.

Dan de groene smoothie.

Ontzettend populair tegenwoordig. En niet voor niets. Het is een hele makkelijke manier om wat extra groenten binnen te krijgen. En geloof me, het is echt niet vies. Zolang je deze verhouding aanhoud; 2 delen fruit, 1 deel groente, dan proef je niets van de groenten.

Welke groentes kan je gebruiken dan. Eigenlijk alle groene blad groenten. Denk aan sla, spinazie en boerenkool. Behalve rucola, dat is niet lekker in een smoothie, kan ik uit ervaring vertellen.

Tip: koop diepvriesspinazie. Die blokjes kun je heel makkelijk doseren, en zo heb je altijd wat op voorraad. Én je hoeft nooit meer een halve zak spinazie weg te gooien. Waarom maken ze die zakken ook altijd zo groot?

Je kan ook nog wat extra’s toevoegen. Denk aan lijnzaad, havermout, kokosrasp enz. Zo wordt jou smoothie een echt maaltijd smoothie.

gezonde smoothie maken - recept groene smoothie.

Deze 3 had ik laatst gemaakt.

Oranje: Meloen, banaan, kokos/rijst melk, kokosrasp.

Rood: Frambozen, banaan, meloen, kokos/rijst melk.

Groen: Spinazie, basilicum, banaan, meloen.

 

Wat is jou favoriete combinatie?

Kijk hier voor al mijn heerlijke gezonde receptjes.

Follow

Diana

Laat een reactie achter bij Eilish (artisticstateofmind) Reactie annuleren

10 reacties op “Smoothie party!

  1. Judith - myfoodblog.nl

    Toevallig vandaag ook een smoothie gepost op mijn blog met kersen, cacao en havermout :-).
    Tot nu toe nog niet zo’n fan van de groente smoothies, maar ik wil ze nog wel een keer weer proberen ;-).

    Reply
  2. Josan

    Tot nu toe heb ik het nog niet aangedurfd om een een groene smoothie te drinken, maar je hebt mij nu wel geprikkeld.
    Misschien eens proberen met mango.

    Reply
    1. Diana Post author

      haha leuk om te horen. gewoon met een klein beetje groente proberen, dan is het minder ‘eng’ en merk je dat je er echt niets van proeft.. dan kun je erna net wat meer erin doen.

      Reply
    1. Diana Post author

      uit pak is sowieso ongezond. maar vers geperst is ook langers niet zo gezond dan je denkt. bijna al het goede van de sinaasappel blijft achter en gooi je in de prullenbak. t best kun je de sinaasappel gewoon schillen en dan helemaal in de blender gooien. maar je krijgt wel veel vruchtvlees dan, daar moet je wel van houden.

      Reply
  3. Laura - Dagelijkse hap

    Ik had laatst een groene smoothie gemaakt met spinazie en blauwe bessen (staat ook op onze blog), suuuuper lekker!!
    Elke dag gaat er bij mij een smoothie in, een goed begin van de dag 😀

    Reply