Verkeer op Curaçao.

verkeer Curacao.

Al is Curaçao maar een klein eilandje, je hebt wel degelijk vervoer nodig.

Fietsen op Curaçao

Fietsen wordt daar vrijwel niet gedaan. Veel te gevaarlijk. Er zijn geen fietspaden, en op de weg fietsen raad ik niet aan. Het overige verkeer houdt geen rekening met je. Er zijn wel uitzonderingen, bijvoorbeeld in Jan Thiel liggen dan weer wel fietspaden. Maar het is niet zoals in Nederland, dat je even je fiets pakt om ergens heen te gaan. Je zou ook nogal bezweet aankomen haha.

Openbaar vervoer op Curaçao

Dit vind ik een lastig puntje, als ik het vanuit mijzelf moet vertellen zou ik zeggen dat het prima geregeld is. maar ik kom dan ook uit een klein dorpje waar de bus 1 keer per uur langs komt. Als je het openbaar vervoer vanuit de stad gewend bent, dan valt het in Curacao behoorlijk tegen. Reken er in ieder geval niet op dat de bussen op tijd rijden, want dat doen ze niet.

Verkeer op Curaçao.

Het makkelijkste is om gewoon zelf te rijden. Als je hier komt wonen, heb je eigenlijk gewoon een auto nodig. Althans, dat zou je leven hier een stuk makkelijker maken. Kom je hier op vakantie, dan zou ik zeker aanraden om een auto te huren.

In Curaçao zijn de doorgaande wegen prima. Al kan er hier en daar wel een gat in de weg zitten. Als je van de doorgaande weg afgaat, worden de wegen slechter. Bij sommige stranden kun je alleen maar via een zandpad – vol hobbels en gaten – komen.

Het prima te doen om hier te rijden. Al moet je wel met een paar dingetjes rekening houden.

  • Rechts heeft GEEN voorrang, dus het verkeer op de doorgaande weg heeft altijd voorrang. Behalve op gelijkwaardige kruispunten. Dan heeft rechts wel voorrang.
  • Alleen links inhalen hebben ze hier nog nooit van gehoord, want je wordt namelijk aan beide kanten ingehaald. Of via de berm, dat kan ook gewoon.
  • Bij rotondes heb je voorrang als je op de rotonde zit. Er zijn een paar uitzonderingen, maar over het algemeen staat dat wel goed aangegeven.
  • Hou afstand van je voorganger. Want richting aangeven is niet altijd vanzelfsprekend. En als bijvoorbeeld een remlicht kapot is, is dat niet echt een rede om die te laten maken. Of soms geven mensen plotseling voorrang aan iemand uit een zijweg, en trappen op de rem. Dus let op en hou afstand.
  • Sowieso komt het regelmatig voor, dat mensen met kapotte lichten rond rijden. Of dat ze ze gewoon vergeten aan te doen. Dus zorg dat je zelf goed licht hebt, zodat je genoeg ziet.
  • En een knipperlicht wil vrij weinig zeggen. Als mensen geen richting aangeven, wil dat niet zeggen dat ze rechtdoor gaan. Als ze wel richting aangeven, wil dat niet zeggen dat ze afslaan.
  • Er wordt hier gewoon met alcohol op achter het stuur gekropen. Net zoals dat er veel mensen met de telefoon bezig zijn in de auto. Hou hier gewoon een beetje rekening mee.
  • Oranje betekent niet stoppen. Pas vanaf dat het stoplicht op rood springt stoppen de mensen. Houdt daar rekening mee, als je bij groen licht weg rijdt, want het kan zijn dat er nog iemand door rood rijdt. Er wordt trouwens sowieso regelmatig door rood gereden, dus ook als je groen hebt, altijd goed kijken voordat je de weg oprijdt.
  • Als het regent, kan het de eerste 10 minuten spiegelglad zijn. Maar dan ook echt spiegelglad. Dit komt door de olie die op het wegdek ligt.

verkeer Curacao.

Nu klinkt het net alsof het een gevaarlijk ongeregeld zooitje is op de weg. Maar gelukkig valt dat wel mee. Als je gewoon met het verkeer meerijdt. goed oplet, en voldoende afstand houdt is er niets aan de hand. Ik vond het even wennen, maar nu vind ik het hier fijner rijden dan in Nederland. Over het algemeen wordt er ook niet zo hard gereden. Al heb je er altijd een paar gekken tussen zitten die denken dat ze op het circuit zitten in plaats van op de openbare weg.

Tijdens de spits kan het erg druk zijn op de weg. Dus denk maar niet dat dat anders is dan in Nederland. Ook in Curaçao zijn er dagelijks files. Wat wel weer erg prettig is, is dat de bestuurders wat vriendelijker zijn. Dus je wordt er gewoon tussen gelaten als je de weg op wilt. Toeter dan een keer als dankjewel.

 

21 reacties

  1. […] Check hier ook even de – geschreven en ongeschreven – verkeersregels op Curacao. […]

  2. Juny zegt:

    80% van de Curacaose “rotondes” zijn geen rotondes maar plenchi’s di trafiko. Het verkeer dat de pleng inrijdt heeft voorrang en niet andersom. Deze fout wordt door veel Nederlanders gemaakt. Die geven juist voorrang aan de auto’s die in de “rotonde” zijn… Jij zegt het namelijk ook fout en draagt negatief bij aan deze verschijnsel.

    1. Diana zegt:

      Hi Juny,

      Zover ik weet is rotonde Zegu en de Salina rotonde, en ergens nog 1tje anders, en daar staat ’t ook duidelijk aangegeven middels verkeersborden. De andere rotondes zijn naar mijn weten toch gewoon normale rotondes waar het verkeer op de rotonde voorrang heeft? Dus het lijkt me eerder andersom. 80 procent normaal en een paar andere.

  3. […] Lees hier meer over de verkeersregels op Curacao. […]

  4. Anne zegt:

    Hoe is het op curacao om rond te gaan zonder auto? We hebben geen rijbewijs, maar zouden wel graag naar curacao gaan. Wat zou dan een leuke / hanidge plek zijn om te verblijven?

    1. Diana zegt:

      hoi Anne,
      Met auto is natuurlijk een stuk fijner omdat je kan gaan en staan waar je wil, maar Curacao is ook zeker wel leuk zonder auto. Ik zelf zou dan kiezen voor overnachting in punda/pietermaai of bij Mambo. En dan kan je doormiddel van tourtjes toch nog de rest van het eiland zien.

  5. k zou helemaal in paniek raken, omdat het lijkt alsof de regels niet echt gehanteerd worden xD maar inderdaad altijd goed opletten 🙂

  6. zegt:

    Wat grappig dat daar ook dagelijks files zijn. Aan de ene kant verwacht je dat op de een of andere manier niet, omdat je zo’n “relaxed” gevoel krijgt als je aan dat land denkt haha! Daar horen files niet bij.

    xoxo

  7. zegt:

    ik praat graag over mn eilandje en corrigeer mensen graag wanneer mensen niet helemaal correct informatie posten.
    niet om over te komen alsof ik alles weet en als maar alleen corrigeer. Vind het supper dat je zoveel over curacao schrijft! ik lees je blog ook graag! maar als er dingen niet helemaal kloppen wil ik er wel wat van zeggen zodat je het ook weet.

    * De meeste wegens op Curacao ziijn super lange doorlopende wegens waardoor het lijkt dat rechts geen voorrang geeft.
    *Op gelijkwaardige kruispunt heeft rechts altijd voorrang ook op curacao.
    *Exceptions: recht heeft geen voorrang op een T-kruising (lijkt me duidelijk dat doorgaand verkeerd dan wel voorrang heeft)

    *Rotondes worden soms wel en niet aangegeven zoals je zegt maar het mensen rijden soms gewoon roekeloos en doen wat ze willen. Officieel en als volgens de regels houd je rechts aan als 1/4 neemt. als je rechtdoor (2/4) gaan blijven mensen ook soms rechts rijden maar officieel moet je de binnen ring nemen (linkerbaan). 3/4 eerst links blijven en daarna op de rechtserbaan gaan om af te slaan en lijkt me wel duidelijk 4/4 hele binnenring nemen. er zijn maar 1 of 2 rotondes waar het een beetje anders is maar als je je gewoon aan de rotonde regels houd komt het altijd goed.

    sommige mensen, ofwel vele eigenlijk, die rijden roekeloos, met kapot licht, dat is idd vrij normaal. maar dat zijn vaak mensen van de niet “rijk”. En ook kunnen sommige zich niet schelen wanneer het verkeerslicht oranje wordt. er zijn mensen die vaak genoeg nog door rijden en dan files veroorzaken op kruisingen omdat ze de weg blokkeren ofzo.

    in the end rijden er vele toch verschillend daar en zowiezo is het een groot verschil vergeleken Nederland. wij hebben daar geen snel wegen en de wegens zijn niet zo breed als nederland. maar zo gevaarlijk is het gelukkig niet. zolang je zelf rustig rijdt. Laat de andere maar gek inhalen etc xD ze zijn niet altijd aardig in het verkeer, vooral wanneer het komt toch voorrang geven, het verschild gewoon per persoon die het doet.

    girl keep on posting. niet iedereen post veel over curacao, dus wel leuk om te lezen!

    xxx

    1. Diana zegt:

      hoi fabianne,

      je mag altijd verbeteren. ik wil graag zo juist mogelijke informatie geven. en ik heb gewoon de tips die wij gekregen hadden + onze ervaring opgeschreven. dus als jij ooit dingetjes ziet die niet kloppen laat maar weten hoor!

      heb bij het eerste puntje (rechts geen voorrang) even bijgezet dat op gelijkwaardige kruisingen rechts wel voorrang heeft. ik doelde eigenlijk vooral op die T-splitsingen. want hier in nederland heeft rechts wel voorrang op T splitsingen (tenzij anders aangegeven), en dat is in Curacao niet zo. dat vond ik het meeste wennen daar.

      wij werden wel heel vaak de weg op gelaten terwijl we eigenlijk geen voorrang hadden. misschien een heel veel geluk gehad? maar ik vond het over het algemeen een stuk vriendelijker aan toe gaan dan hier in Nederland.

      ik zag dat je ook weer begonnen bent met bloggen?! leuk!

      Xdiana

  8. Het lijkt mij behoorlijk stressvol om daar te rijden..
    En hoezo ligt er olie op de weg? Doordat mensen een gaatje hebben in hun tank?

    1. Diana zegt:

      wij vonden het juist eigenlijk wel relaxed rijden haha. t is wel goed opletten, maar over het algemeen gaat het er veel vriendelijker aan toe in het verkeer daar. hier bijvoorbeeld gaan veel bestuurders extra dicht op hun voorganger rijden zodat je er niet tussen kunt als je moet ritsen, dat soort aso gedrag heb je daar niet.
      ik weet niet precies hoe die olie op de weg komt (totaaaal geen verstand van auto’s), maar dat is overal zo. dat is hier ook. maar hier regent het heel vaak waardoor die olie wegspoelt. als het hier heel lang droog is geweest, en dan gaat het regenen, kan het ook hier heel glad worden.

      1. Oh, dat wist ik helemaal niet! Best wel zonde van de dure olie. En slecht voor het milieu..

        1. zegt:

          Het is vooral de combinatie van rubber,olie (asfalt) op de weg die door de zon een laagje vormt op de weg. De eerste regendruppels kunnen dan niet weg omdat het niet hard genoeg regent en dan krijg je die slipperdeslipwegen.

  9. zegt:

    Wat leuk om te lezen! Lijkt me even heel erg wennen als je er voor het eerst rijdt. Heb je enig idee of er veel ongelukken gebeuren? Of zijn de mensen zo op elkaar ingespeeld dat dat mee valt?

    1. Diana zegt:

      toen wij er waren gebeurden er wel erg veel ongelukken. we waren er tijdens carnaval, dus dan zijn er heel veel mensen met alcohol op, op de weg. hoe dat anders is, durf ik niet te zeggen.

    2. Maaike zegt:

      Jup er gebeuren veel ongelukken. Dagelijks staat het in de krant. Het gaat van blikschade tot doden in het verkeer. De weg naar westpunt wordt niet voor niks dodenweg genoemd want het is er levensgevaarlijk. Naast de verkeersregels zijn de wegen slecht onderhouden en lopen er veel honden op straat. Die zorgen ook voor veel (bijna) ongelukken.

  10. zegt:

    Klinkt als Uruguay, haha

    1. Diana zegt:

      vind je het fijn rijden daar?

      1. zegt:

        Inmiddels wel, maar de eerste paar keer zat ik echt als een bang vogeltje achter het stuur! Iedereen raast links en rechts langs je heen! In het begin leek het alsof iedereen maar wat deed, maar inmiddels weet ik wanneer je voorrang hebt, of voorrang moet geven 😉

        1. laci zegt:

          Hallo. We zijn net terug van een fijne vakantie op curaçao. Tijdens het auto rijden zagen we geregeld auto’s met de alarmlichten aan. Toen we het navroegen werd ons verteld dat ze dat doen als ze (te veel) alcohol ophebben. Het lijkt me sterk, want ik zou juist proberen om heel onopvallend te rijden. Maarja ik ben geen curacauaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *