Geert Vos verteld zijn verhaal over het importeren van een auto uit Nederland. Maakte daarbij een typische ‘only in Curacao’ gevalletje mee, maar uiteindelijk is alles goedgekomen. Lees mee:
Algemeen
In Curaçao moet je alles met de auto doen. Treinverkeer bestaat niet, busdiensten zijn zeer beperkt en heel ongestructureerd, dus slechts uitermate beperkt bruikbaar en fietsen is levensgevaarlijk dus gebeurt het vrijwel niet. Er is een heel drukke rondweg, minimaal 2-baans, die Willemstad ontsluit. Daarbinnen ligt het centrum met de uitlopers daarvan. Daar buiten ga je Willemstad uit, maar het blijft wel stad, dus bewoond. De afstanden zijn zeer gering, maar omdat je alles met de auto moet doen rijd je toch al gauw veel kilometers. Als je in de spits rijdt dan zit je steeds in files die ook echt heel vertragend werken. Spitstijden houden verband met schooltijden; alle leerlingen (behalve als ze te voet naar de school komen, dus op echt heel korte afstand wonen) worden met de auto gebracht, dus dat is een drukte van jewelste. Scholen beginnen om 7-7.30 u en eindigen normaliter om 13.15 uur. Automobilisten rijden in de regel heel goed. Men helpt elkaar, is geduldig en geeft ruimte. Wel wordt er redelijk hard gereden en er wordt inventief ingehaald. Voor Nederlandse begrippen is het vermoedelijk chaotisch, maar dat lijkt maar zo. Ook vrouwen rijden heel goed, gemiddeld veel beter dan in Nederland. Eigenlijk moet je hier een kleine auto hebben. Daar kun je alles mee doen en het is veel handiger dan een ‘grote bak’. Ook voor de kosten is dat veel beter. Benzine kost voor Nederlandse begrippen niets: NAFL 1,75 per liter (momenteel 1,75/2,2 = € 0,79). De Gulden, die wordt geschreven als NAFL of ook wel ANG is gekoppeld aan de dollar en omdat die laag staat ten opzichte van de Euro is dat voor Eurolanden heel interessant. Motorrijtuigenbelasting is voor onze begrippen supergoedkoop. Per jaar voor alle benzineauto’s na 2008 NAFL 396 op jaarbasis (Nu €180). Oudere auto’s zelfs niet meer dan €130. In de regel zijn wegen slecht. Hobbelig met veel gaten en als het hard geregend heeft moet je echt oppassen voor aquaplaning. Toch is het rijden op Curacao leuk omdat je elkaar helpt en er geen pesterijen bestaan. Dat starre en gereguleerde is ver te zoeken.
Mensen in Curacao zijn uitermate vriendelijk, behupzaam en service-minded. Een verademing!
Import van je Nederlandse auto in Curaçao
Nadat je in Nederland de auto hebt afgemeld en die per container is gearriveerd in Curaçao krijg je van de agent die de container ontvangt een import douaneformulier. Daarmee moet je naar de haven om een watermerk te halen. Dat kost (behalve de rijtijd) minder dan een halve minuut. Je moet wel, zoals met alles, even aan omstanders vragen bij welk loket je moet zijn. Doe je dat niet en ga je in de rij staan dan kun je goed een half uur kwijt zijn. Doe je het wel dan zijn er altijd veel mensen die je wijzen waar je moet zijn….
Als je het watermerk hebt dan kun je daarmee – en met een handvol andere paperassen – naar het keuringskantoor. Dat is een lastig te vinden kantoor op het ‘keuringscomplex’ waar je een afspraakkaart moet halen. Daar sta je een hele poos in de rij. Als je de afspraakkaart hebt moet je naar een ander kantoor op het complex om je keuringskaart te gaan vragen. Gelukkig heb ik de eerste stap overgeslagen en ben meteen naar het kantoor voor de keuringskaart gegaan. Dat lukte ook weer door behulpzame mensen te vragen hoe en waar ik verder moest. Zo kwam ik daar bij de het goede adres in de goede rij als nummertje 5. Het had me al bij al vanaf komst op het complex geen kwartier gekost. Al mijn papieren waren in orde, maar toen kwam er een probleem. De auto stond al tig jaren op naam van mijn vrouw (kenteken, verzekering, belasting etc.) en moest weer op haar naam komen. DAT KON NIET, want de afgegeven borg stond op mijn naam (wij waren nog geen ingezetenen, dus hadden wij voor inboedel en auto een borg moeten betalen). Onmogelijk om dat zoals gewenst voor elkaar te krijgen. IK MOEST DE (HAAR) AUTO OP PAPIER aan mijn vrouw verkopen voor de voor de borg opgegeven waarde. Ter plekke 2 formulieren invullen, kostte 10 minuten, en toen was alles oke. Ik zou een telefoontje krijgen met een afspraaktijd en –dag. Wanneer? Misschien wel morgen! Maar ik had geen lokaal telefoonnummer en zonder dat geen afspraak. Ik heb toen het nummer van onze vorige verblijfplaats opgegeven, vrezend dat het complicaties zou geven omdat die onderneming werkte met een telefoon-keuzeprogramma. Ik zag het lijk al drijven en belde naar mijn contactpersoon bij het hotel. In gesprek om hem te informeren. Voordat ik hem aan de lijn had kreeg ik een mailtje van hem dat hij een telefoontje had gehad dat ik de volgende dag kon keuren tussen 08:00 en 11:30u…….
Volgende morgen kinderen naar school gebracht (al die tijd zonder nummerplaten!) en op de terugweg naar het keuringscomplex. Gelukkig daar weer gevraagd aan weer behulpzame mensen die mij vertelden dat ik eerst weer naar het vorige kantoor moest om te betalen. Was een half uur te vroeg maar gelukkig ging het eerder open en mijn helpers wezen mij gelukkig op een ander loket, zodat ik met nummertje 25 toch als nummer 4 kon betalen (NAF 30). Klaar!
Toen naar de garage waar 4 keuringsbanen waren. Daar moest je in de rij gaan staan.Na weer vragen bleek dat in de rij met de auto te zijn. In mijn rij was ik nummer 6 en na een klein kwartiertje was ik aan de beurt. Ruitenwissers aan, clignoteurs, groot licht, motorkap open (waarom?), achterlichten, stoplichten dus vooruit rijden en remmen en remmen met handrem. GOEDGEKEURD! Auto parkeren en naar kantoortje met loket buiten om kenteken te halen. Stonden al ongever 20 mensen voor het kantoortje – vreemd; niet in de rij – en na enige minuten ging het luik open en de een na de ander haalde een papiertje. Toen ik dicht bij het loket kwam hoorde en begreep ik dat van achter het loket een naam werd geroepen. En ja na 3 anderen riep men de naam van mijn vrouw en ik had het voorlopig kenteken.
Toen moest de auto nog verzekerd worden want om uiteindelijk je kentekenplaten te krijgen moest je eerst met het originele verzekeringscertificaat naar de belastingdienst.Op het keuringscomplex had de hele toestand niet meer dan 1,5 u geduurd.
Voordat we met verzekeringscertificaat bij de belastingdienst waren (allemaal kleine afstandjes, maar toch) was het 15:30. Ik had tussendoor wel de kinderen uit school gehaald en we hadden samen geluncht. Bij belastingdienst kregen we 2 volgnummers; één voor de uiteindelijke papieren, je moest die hebben om aan een tweede loket motorijtuigenbelasting te betalen (zie boven) waarna je 2 nummerplaten kreeg. Het eerste loket kostte bijna 2,25 uur. Om 17:45 uur waren we klaar.
NB voor al die Nederlanders die vinden dat het omslachtig is; dat is waar. Maar mijn echtgenote heeft meer dan 4 weken moeten wachten tot ze uit Nederland een Bonus/malus certificaat kreeg. (3 mailtjes, 2 telefoontjes) en nu klopt het nog niet!
2 reacties
Bondia,,mi ke bestel un auto pero mi no sa kon mi ta hasi
Het gaat toch alweer een beetje anders.
1. met douaneformulier naar douane voor stempels. (Vanaf de Julianabrug, 3e stoplicht links, rijkseenheidboulevard, rij stuk rechtdoor, Coca cola gebouw links laten liggen, op een gegeven moment zie je duidelijk het Douane gebouw links bij het kruispunt liggen, daar naar binnen, 2 loketjes links)
2. Auto registreren. Ga naar Pareira keuringslokaal, dat is vanaf de Julianabrug, 2e stoplicht links, rij door tot de t-splitsing, ga rechtsaf, weer naar t-splitsing rechtsaf, ga naar de slagboom, zeg dat je geen afspraak hebt omdat je eerst de auto moet registreren, ga door de slagboom en dan linksaf, je ziet aan de linker hand een naar beneden lopende niet-geasfalteerde parkeerplaats, daarachter is de administratie van het keuringslokaal. Zeg de bewaker dat je voor registratie van de auto komt. Hij zegt dan waar je moet gaan. Je moet linksaf in de rij gaan staan. Neem mee: douaneformulier met stempel, kentekenbewijs auto, RDW uitschrijfbewijs auto, rijbewijs. Je moet dan een formulier invullen. Inleveren en een telefoonnummer achterlaten. Je wordt dan gebeld later op de dag voor een afspraak om te keuren. (Dit kan normaal online, maar omdat je je auto moest registreren moet het zo). Je gaat naar huis.
3. Auto keuren. Terug naar het keuringslokaal. Zeg de bewaker bij het keuringslokaal dat je je auto hebt geregistreerd en dat je nu komt voor de keuring. Je moet eerst naar hetzelfde loket waar je je auto hebt geregistreerd om het keuringsformulier en al je oude kentekenbewijzen op te halen, om vervolgens een nummertje te trekken om te worden opgeroepen om te gaan betalen voor de uiteindelijke keuring (30NaF). Vervolgens ga je het gebouw uit. Rij de parkeerplaats af, terug waar je vandaan kwam en je ziet direct aan de linker hand drie grote hallen. Rij daarheen. Ga in de rij staan met je auto. Laat je auto keuren. Parkeer de auto. Wacht bij het loket. Je naam wordt geroepen voor het afhalen van de keuringskaart.
4. Verzekeren. Ga naar een verzekeringsmij met keuringskaart, ID, B/M-verklaring uit NL, verzeker de auto. Je krijgt een verzekeringsbewijs na betaling.
5. Belastingdienst. Emmastad. Regentessenlaan. Daar kun je met keuringskaart en verzekeringsbewijs je wegenbelasting betalen en kentekenplaten afhalen. Vraag weer aan de bewaker waar je moet zijn. Belasting betalen kan de hele dag, maar kentekenplaten afhalen niet; (tussen de middag dicht). Na het betalen van de belasting krijgt je een belastingkaart en sticker voor op de auto. Trek een nieuw nummertje voor de kentekenplaten. Daar controleert iemand de gegevens en verwijst je naar een deur, helemaal rechts achterin gerekend vanaf de hoofdingang. Daar ga je naar binnen (beetje vreemd), loop rechtdoor en door een volgende deur. Daar is aan je rechter hand een balie met een beveiliger. Hij haalt de kentekenplaten voor je. Je bent klaar… Plak de sticker midden boven op je voorruit. En schroef de kentekenplaten erop.